Κυριακή 2 Φεβρουαρίου 2020

Εθνικός Διχασμός

Η αλήθεια δεν μπορεί να συμφέρει τους πάντες.

 

 

Η αποκάλυψή της ωστόσο είναι απαραίτητη, προκειμένου όλο και περισσότεροι να ξυπνήσουν από την σημερινή μαζική «ύπνωση» των ανθρώπων, τους οποίους έπρεπε να ενώνει ο κοινός εχθρός· ένα σύστημα διαφθαρμένο και «υποχθόνιο». Κάπου εκεί διάσπαρτοι στην μάζα βρίσκονται και οι Έλληνες, με την αιώνια εθνική «φαγωμάρα» να τους ταλανίζει και να μην τους αφήνει να συνεννοηθούν. Ειδικά στις μέρες μας το φαινόμενο αυτό έχει γιγαντωθεί.

Βέβαια ο διχασμός των Ελλήνων κρατάει από πολύ παλιά.

Είτε απέναντι στους Πέρσες είτε απέναντι στους Τούρκους, παρότι οι Έλληνες ενωμένοι παρέλυαν τον εχθρό, εν τέλει «φαγώνονταν» δίνοντάς του την ευκαιρία να επιστρέφει δριμύτερος. Μόνο ο Μέγας Αλέξανδρος κατάφερε να ενώσει όλο τον Ελληνισμό, εντός και εκτός σημερινού ελληνικού κράτους, και η τότε διαπλοκή που κυριαρχούσε στην Ασία με βλέψεις και για την Ευρώπη γνώρισε από την καλή το «δια πυρός και σιδήρου» των Ελλήνων.
Ας κάνουμε όμως μια μικρή αυτοκριτική, ώστε να δούμε εν τάχει τι μας κρατάει σήμερα επί των πλείστων «στα μαχαίρια». Αρχικά ο καθένας από εμάς τα ξέρει όλα. Ο ξερολισμός αποτελεί την πρώτη κατηγορία «φαγωμάρας», καθώς πολύ λίγοι κινούνται με βάση το σωκρατικό «εν οίδα ότι ουδέν οίδα» και αρνούνται να συζητήσουν επί ίσοις όροις με τους συνανθρώπους τους.

Δεύτερη και κύρια κατηγορία «φαγωμάρας» αποτελούν σαφώς τα κόμματα και οι ιδεολογίες.

Στην αρχή υπήρχαν τρία κόμματα που κατάφορα έδειχναν την αφοσίωση Ελλήνων σε ξένα συμφέροντα, αφού μεταξύ τους δεν υπήρχε περίπτωση να τα βρουν: Αγγλικό, Γαλλικό, Ρωσικό. Εν συνεχεία είχαμε Βενιζελικούς και Βασιλικούς και τελικά δημιουργήθηκαν οι δύο πόλοι Αριστερά – Δεξιά, οι οποίοι χωρίστηκαν σε άκρα δεξιά, λαϊκή δεξιά, φιλελεύθερη δεξιά, κομμουνιστική αριστερά, σοσιαλδημοκρατία, ανανεωτική Αριστερά, οικολόγους και πάει λέγοντας. Αλλά και μέσα στα κόμματα υπάρχουν άλλοι διαχωρισμοί: Δεξί αριστερό «φτερό», ομάδες που προτιμούν τον άλφα ή βήτα για αρχηγό, συμφέροντα. Ένας χαμός εν ολίγοις! Σαν μια τεράστια φυσαλίδα, η οποία χωρίζεται με την πάροδο του χρόνου σε μικρότερες και η κάθε μια περιέχει Έλληνες να «πλακώνονται».

Για όποιον τώρα δεν φανατίζεται με την πολιτική, υπάρχουν κι άλλες κατηγορίες «φαγωμάρας».

που με χαρά υποδέχονται εγωιστές Έλληνες. Ας πάρουμε τις αθλητικές ομάδες με τους διάφορους συνδέσμους οπαδών να φανατίζουν τα μέλη τους. Μετά έχουμε τις τοπικιστικές διαφορές με κυρίαρχο παράδειγμα την Αθήνα και την Θεσσαλονίκη.

Άλλη μία κατηγορία «φαγωμάρας».

Η οποία κρατάει κι αυτή από παλιά είναι εκείνη των «χριστιανών» και των «αρχαιολατρών». Τι κι αν προσπαθούν μερικοί να πείσουν ότι Ελληνισμός και Χριστιανισμός αποτελούν μείγμα στην καρδιά και το μυαλό των Ελλήνων. Αυτά που ενδεχομένως σκόπιμα συνέβησαν στο παρελθόν δίνουν πάτημα για νέο διχασμό.
Οι πρώτοι Έλληνες που πίστεψαν στα απλά και αληθινά λόγια του Χριστού σφαγιάστηκαν από παγανιστές που είχαν παραφράσει την ελληνική μυθιστορία και την παρουσίαζαν ως θρησκεία.

Αντίστοιχοι είχαν σκοτώσει παλαιότερα και τον Σωκράτη. Τελικά ο χριστιανισμός επικράτησε.

Τότε κάποιοι δήθεν χριστιανοί πήραν τα ηνία και αποφάσισαν να εξαφανίσουν κάθε τι το ελληνικό. Η λέξη «Έλληνας», ενώ προσδιορίζει έθνος, ταυτίστηκε με την λέξη «ειδωλολάτρης» που παραπέμπει σε θρήσκευμα. Και να σφαγές «Ελλήνων» από σκοταδιστές! Ναοί καταστράφηκαν, η βιβλιοθήκη της Αλεξάνδρειας κάηκε, η φιλόσοφος Υπατία φονεύθηκε! Έτσι έγγραφα αλήθειας γραμμένα στην κυρίαρχη γλώσσα, δηλαδή τα Ελληνικά, χάθηκαν και ευτυχώς που Άραβες λόγιοι έσωσαν κάποια και διαθέτουμε ορισμένα ψήγματα του παρελθόντος. Η εν λόγω κατηγορία «φαγωμάρας» Ελλήνων στέρησε στους μεταγενέστερους πλούτο αλήθειας. Και βέβαια η διαμάχη συνεχίζεται και στις μέρες μας.
Αυτές είναι κάποιες από τις κατηγορίες που κρατούν τους Έλληνες διαχωρισμένους. Αναμφιβόλως υπάρχουν και άλλες μικρότερες, καθόσον ο Έλληνας κάτι θα βρει για να «φαγώνεται». Μόνο αν  βάλουμε την λογική μας να δουλέψει θα οδηγηθούμε στην αλήθεια, η οποία ενώνει και η έρευνά της απαιτεί ανοιχτό μυαλό και διανοητική μετριοφροσύνη, το αντίθετο του ξερολισμού.


Ο Θεός έφτιαξε τον Έλληνα και τον Τούρκο, λέει ένα ανέκδοτο στην γείτονα. Ο Έλληνας είχε πάντα τον πρώτο λόγο, διότι ο Τούρκος αδυνατούσε να τον κάνει καλά. Τότε έπεσε αυτός στα γόνατα και παρακαλούσε τον Θεό: Σε παρακαλώ κάνε κάτι! Θέλω κι εγώ να κυβερνήσω! Τι έκανε ο Θεός;

Έφτιαξε άλλον έναν Έλληνα, οι δυο τους φαγώνονταν και επιτέλους ο Τούρκος κυβέρνησε…

  

Κυριάκος Τσικορδάνος


Γιατί επιρρεπείς στον διχασμό

 


Είμαστε οι Έλληνες, περισσότερο από άλλους λαούς, επιρρεπείς σε διχασμούς, φατριασμούς, παθιασμένες αντιμαχίες;
Η απώλεια της κοινωνικής συνοχής και ο εμπαθής αλληλοσπαραγμός είναι συνάρτηση της ιδιοσυγκρασίας ή της κατά κεφαλήν καλλιέργειας ενός λαού; Είναι αποτέλεσμα μάλλον οικονομικών συγκυριών ή κυρίως του αμοραλισμού της ηγεσίας του; Θα μπορούσαν να θεωρηθούν οι εμφύλιοι διχασμοί απροκαθόριστες εκρήξεις κάποιου είδους συλλογικής παράνοιας, ή καταπιεσμένων παρορμήσεων και πεισματικής εμμονής σε ναρκισσιστικές επενδύσεις μεγαλοϊδεατισμού;
Τα ερωτήματα είναι απλώς ενδεικτικά της δυσκολίας να εντοπίσουμε ένα μόνο συντελεστή ή παράγοντα ως αιτία των δραματικών στην ελληνική Iστορία διχασμών. Τουλάχιστον των πρόσφατων, που συνοδεύουν την επαναστατική εθνεγερσία του 1821 και το κρατικό της αποκύημα στους δύο τελευταίους αιώνες. Ωστόσο, παρά την εμφανή πολλότητα των αιτίων και αφορμών των διχαστικών διενέξεων, θα μου επιτραπεί να θεωρώ ερμηνευτικά κρίσιμο και μεθοδολογικά γόνιμο έναν κυρίως παράγοντα και συντελεστή: Τη διαφορά ανάμεσα στους μακραίωνες πολιτικούς εθισμούς των Ελλήνων και στο πολιτικό μοντέλο του έθνους-κράτους που η Νεωτερικότητα μας επέβαλε σαν μοναδική επιλογή.

Φάνηκε να μην υπάρχουν περιθώρια άλλης επιλογής. Το όραμα κάποιων Φαναριωτών να «αλωθεί ένδοθεν» η Οθωμανική Αυτοκρατορία από το συγκριτικά υπέρτερα σε καλλιέργεια (συχνά και σε πλούτο) ελληνικό στοιχείο, ήταν μάλλον ουτοπικό. Το ίδιο και η «Μεγάλη Ιδέα»: να αξιοποιήσει το νεόφυτο ελλαδικό κρατίδιο την κατάφωρη παρακμή των Οθωμανών, για να επανακτήσει βαθμιαία την πανάρχαιη ελληνική γη της Μικρασίας, του Πόντου, των στενών του Βοσπόρου – τον άξονα των οραμάτων της Ρωμιοσύνης: την «Πόλη και την Αγια-Σοφιά».
Για έναν περίπου αιώνα, ώς τη μικρασιατική καταστροφή, η αυτονόητη κοσμοπολίτικη συνείδηση δεν άφηνε περιθώρια για το ερώτημα: Ο κοσμοπολιτισμός είναι οπωσδήποτε συνάρτηση της αυτοκρατορίας; Το εδαφικά ελάχιστο κρατίδιο θα ήταν αδύνατο να διαχειριστεί την ελληνικότητα ως πρόταση πολιτισμού με πανανθρώπινη εμβέλεια; Η ελληνικότητα του νεωτερικού έθνους-κράτους θα εξελισσόταν νομοτελειακά σε επαρχιωτικό εθνικισμό βαλκανικής μιζέριας;
Ενα τέτοιο διαυγή προβληματισμό τον απέκλεισε και η παιδαριώδης εμπιστοσύνη των Ελλήνων στον φιλελληνισμό των Ευρωπαίων. Υστερα από ταπεινωτική υποδούλωση, όχι πέντε και δέκα, αλλά τετρακοσίων ετών στον τουρκικό πρωτογονισμό, η μετα-μεσαιωνική Ευρώπη των ιδεών του «Διαφωτισμού» και της εκθαμβωτικής οικονομικής ανάπτυξης, φάνταζε στα μάτια των ραγιάδων σαν αναμφισβήτητα μοναδική οδός συλλογικής ευτυχίας.
Η ομοφωνία για τον εκσυγχρονισμό, επομένως για την πρόσληψη της ευρωπαϊκής νεωτερικότητας, θα έλεγα ότι ήταν δεδομένη. Από τι λοιπόν προέκυψαν οι διχασμοί; Τολμώ να ισχυριστώ ότι απάντηση στο ερώτημα δίνει η μελέτη της διαφοράς που υπήρξε στον εξευρωπαϊσμό των εκτός του ελλαδικού κρατιδίου Ελλήνων (των κοινοτήτων της διασποράς) και στον εξευρωπαϊσμό των εντός: των κρατικών και κοινωνικών δομών στην απελεύθερη Ελλάδα.
Στην πρώτη περίπτωση (π.χ. του Αιγυπτιώτη Ελληνισμού, των αστικών κέντρων της Μικρασίας, του Πόντου, των παραδουνάβιων ηγεμονιών, της Τεργέστης, της Βιέννης, της Λειψίας κ.ο.α.) οι δομές και οι θεσμοί οργάνωσης του βίου ήταν αυθεντικά της Δύσης, οι Ελληνες εντάσσονταν αυτονόητα, δίχως άλλη επιλογή. Ενώ, παράλληλα, ελεύθερη επιλογή τους και απόφαση ήταν να διασώζουν ενεργά την ελληνική τους ταυτότητα.

Στο νεόκοπο ελλαδικό κρατίδιο οι δομές και οι θεσμοί κοινωνικών και κρατικών λειτουργιών δεν ήταν ούτε αυθεντικά και αυτονόητα δυτικοί, ούτε καρπός μελετημένης προσαρμογής του προβλήματος στις ιδιαιτερότητες του ελληνικού χαρακτήρα (της μακραίωνης εμπειρίας και εθισμών των Ελλήνων). Ο ελλαδικός Ελληνισμός υποτάχθηκε στο δυτικό μοντέλο κράτους και κοινωνίας που του επέβαλαν στανικά οι Βαυαροί ή αντέγραψε αυτό το μοντέλο με τη συνείδηση του μειονεκτικού που μιμείται, δεν αφομοιώνει, πιθηκίζει, δεν προσλαμβάνει δημιουργικά το πρόσλημμα.
Ολοι οι σπαραχτικοί της ελληνικής κοινωνίας διχασμοί μοιάζουν να είναι αποτέλεσμα αυτής της σχιζοείδειας: Της αδυναμίας μας των Ελλήνων να εκσυγχρονίσουμε την πολιτισμική, χαρακτηρολογική μας ιδιαιτερότητα, να τη μεταφράσουμε σε πρόταση επίκαιρη με πανανθρώπινη εμβέλεια. Ακροβατούμε ανάμεσα σε έναν δυτικής κοπής εθνικισμό, βασισμένον κυρίως σε ψυχολογικές ανάγκες, ανάλογες της ποδοσφαιρολαγνείας. Και σε μια φιλοδυτική λιγούρα, μικρονοϊκής ξιπασιάς και εξευτελιστικής αρνησιπατρίας.

Για τους τρεις, τους πιο ακριβοπληρωμένους διχασμούς του Νέου Ελληνισμού, θα είχα να προτείνω τρία «ξεστραβωτικά», κατά την κρίση μου, βιβλία:
Για τον διχασμό που συνοδεύει καταγωγικά την επαναστατική εθνογερσία και το κρατικό της αποκύημα προτείνω, το εκπληκτικό μελέτημα της Ελλης Σκοπετέα, Το «πρότυπο βασίλειο» και η Μεγάλη Ιδέα.
Για τον πιο μακάβριο σε συνέπειες διχασμό Βενιζελικών-Κωνσταντινικών, το βιβλίο: Η ιστορία του εθνικού διχασμού κατά την αρθρογραφία του Ελευθερίου Βενιζέλου και του Ιωάννου Μεταξά, Θεσ/νίκη, Εκδόσεις Κυρομάνος.
Για τον ψευδωνύμως λεγόμενο «εμφύλιο» (1946-1949) το μελέτημα του Νίκου Μαραντζίδη, Δημοκρατικός στρατός Ελλάδας, Εκδόσεις Αλεξάνδρεια.

Χρήστου Γιανναρά

 

Greeks Vs Greeks - Έλληνες εναντίον Ελλήνων






THATAKOUTE